21 april 2013

Mentale vermoeidheid

... even een pakkende titel, dan klikken er veel geinteresseerden.

(training: vandaag 11k lopen incl paar vlotte tempo's, ging lekker; ook even een halfuurtje wielren, om weer daaraan te wennen).

Wanneer is een loper mentaal moe. Ik stelde mezelf deze vraag vandaag. Voordat ik me deze vraag stelde nam ik aan dat ik 'mentaal moe' was van de marathon en daarom een maand geen wedstrijden meer wil lopen. Maar het antwoorde verraste me. Ik ben niet moe, mentaal. Als er morgen een wedstrijdje was en ik zou me top voelen, zou ik gewoon lopen. Lichamelijk, iets bovenbenen, iets kuiten, ben ik nog wel een fractie moe.

Vandaag las ik iets over een man die maar 30 seconden geheugen had: alles wat langer dan 30 seconden geleden gebeurd was, vergat hij. Stel dat je op deze manier je vermoeidheid beoordeelt: alleen afgaand op huidige prikkels, niet op 'kennis over vorige week / marathon gelopen'. Zou je dan tot een ander oordeel komen?

POV

Geen opmerkingen: