01 mei 2017

Drinken en voeding tijdens de marathon: mijn ervaringen en aanpak

Vroeger, heel vroeger, lang, lang geleden....

Ik spreek over een tijd dat er nog geen sportdrank bestond, gels nog niet waren uitgevonden....

Ik deed mee aan de Apeldoorn Marathon 1985. Eindtijd: een snelle 2.44. Vochtinname tijdens de marathon: een half kopje thee.

Ja je leest het goed.... ergens rond 25 kilometer kreeg ik een wat droge mond en langs de kant stonden mensen met water en thee (met suiker). Ik koos voor het laatste, maar kreeg slechts een halve beker weg. Enfin... het bleek genoeg.


Later, begin jaren 90, begon ik aan een serie marathons: elk voor- en elk najaar een, ongeveer.
Ik nam toen meestal zo'n 4 bekertjes sportdrank over de hele marathon, en als het warm was ook nog wat water hier en daar. Totale vochtinname ongeveer een liter.

Dit bleek genoeg voor snelle tijden, maar zo rond 1995 merkte ik dat ik af en toe op het eind van de marathon te veel honger had. Ik deed toen het volgende experiment, in Amsterdam'96 (je weet wel die marathon met windkracht 7):

kilometer 17: 1 flesje AA drink (ja die zoete die je zogenaamd niet mag drinken tijdens het sporten). Hier kon ik qua energie en onderdrukking honger wel 8 kilometer op lopen
kilometer 25: 1 banaan + water. Kon ik weer een paar kilometer mee
kilometer 32: 1 flesje AA drink. Dit bracht me tot aan de finish, zonder enige inzinking

Later heb ik het systeem aangepast door de eerste fles achterwege te laten en wat meer sportdrank te drinken (zeg 3 bekers de eerste 25 km).

Voor mij is dus de gouden formule: km 10,15,20: telkens 1 beker sportdrank; km 25 1 banaan + water; km 30 1 fles AA drink


Analyse

In 1 fles AA drink (500 ml) zit bijna 15 gram suiker per 100 gram. Zo'n halve liter bevat dus 75 gram suikers. In een banaan zitten zo'n 50 gram suikers. In een bekertje sportdrank ongeveer 15 gram. Totaal kom ik in mijn 'systeem' dus aan 170 gram suiker. Eigenlijk een prima aantal dus.

Ik lees hier en daar dat je 20 bekers sportdrank moet drinken. Dit is 20x15 gram denk ik, dus zo'n 300 gram suikers. Voldoende voor 5 uur sporten.

... wordt vervolgd

Geen opmerkingen: