01 mei 2017

Memories.... misschien weer gewoon eens fanatiek worden.

Vandaag kwam ik na wat youtube omzwervingen opeens op de volgende video uit.... en die bracht allerlei memories naar boven.


Sebastian Coe, Born to Run.

Ik heb deze video iets van 30? jaar geleden ook al gezien... en heb daar toen al (besef ik nu, dit terugkijkend) vele trainingslessen geleerd.

Veel van die lessen blijk ik (nu, terugkijkend), vergeten te zijn. De belangrijkste lessen:

1. JE MOET GEWOON HEEL HARD TRAINEN

Tegenwoordig is iedereen erg voorzichtig, want, oei, laten we ons niet overtrainen. Nou ik heb goed nieuws beste atleet: ik vermoed dat je nog nooit overtraind bent geweest. Wel ondertraind....

Op basis van het fameuze 'Rivelin Valley Road' filmfragment waarin Seb Coe 6x800 meter heel erg hard loopt met korte pauze, en overduidelijk nog lang niet hersteld is na elk 800je en toch door moet (en het gerucht gaat dat hij dit 6x in 1.52 met 1 minuut pauze heeft gedaan),
op basis dus van dat filmfragment deed ik wel eens dingen als: rondje van 8 km heel hard lopen in stukken van telkens 2 minuten hard 1 minuut op de plaats rust. En dan de nettotijd omlaag krijgen. Beginnen op 31 minuten en na vijf weken (en acht identieke trainingen) met pijn en moeite 28.45 klokken. Fantastisch!

En dan natuurlijk wel een minuut van het 10 km PR af lopen.

2. Je moet agressief zijn en resultaat willen halen

Werkt iets goed, pas het dan meteen toe, maak er veel gebruik van. Werkt iets niet of gaat je vorm in de verkeerde richting, stuur dan meteen bij (weet je het zelf niet, vraag de coach. Geeft die een vaag antwoord, vraag dan door.).  Mis je iets, snelheid, kracht: verzin trainingsvorm en pas toe.


Okeeee...... betekent dit iets, misschien, voor mij, nu?
Ik weet nog niet. Moet even over na denken. Morgen wel in elk geval een wat hardere loopbandtraining, iets als 2x3000 T15 ofzo.
Ergens heb ik het idee dat 3.00 marathon helemaal geen probleem is, maar dat de grootste uitdaging is, om in de juiste mind-set te komen. De vraag is ook of ik dat wel wil. Waarom een halfjaar daar 'voor gaan' als er ook zoveel andere dingen zijn. Maar misschien is er toch een soort modus om het wel te doen. Er is niets mis met hard trainen uiteraard.


POV

ps.. trainingen gaan verder okee. Ben hele week verkouden geweest, maar:
- fietstraining is okee. Vandaag weer eens buiten gefietst, ging prima. Moet nog wat warmer worden.
- zwemmen gaat goed. De PR regen houdt aan: Borstcrawl 25/50/100 in 20.7/48.4/1.50.4. Scholslag 25/50 in 25.4/55.7. Op naar het ultieme doel van sub 20' op de kilometer.
- lopen: ik denk dat ik weer intensieve trainingen aan kan.


Geen opmerkingen: