23 februari 2018

Griep en pushups

De griep

Ik heb waarschijnlijk de griep gehad. Een paar dagen forse koorts, hele nare hoofdpijn, keelpijn/luchtwegen. Geen spierpijn, dat heb ik nooit bij griep.

Het ging zo:
  • Vrijdag: 23 km loopband, gemakkelijk en snel, ik passeerde de halve marathon in 1.27.30 (met aantekening dat loopband iets gemakkelijker is dan buiten, zeg 0.4 km/uur). Niets aan de hand. Benen super, vooral tegen het eind.
  • Zaterdagochtend: clinic geven over MilestonePod en looptechniek. Ging prima. Voelde me sterk en goed.
  • Zaterdagmiddag: voelde iets minder goed. Nog 7 km losgelopen maar dat was meer dan genoeg. Moest 2x stoppen wegens slappe benen. Raar.... eenmaal thuis leek ik te verslechteren, voelde wat koortsig.
  • Zaterdagavond: 38+, stijgend. 
  • Zondag, maandag: 39-39.5. Hoofpijn, hoge koorts. Niets kunnen. Behalve op stoel zitten met gordijnen dicht. Niet kunnen denken. De hersens doen het gewoon niet op die temperaturen. 
  • Dinsdag: begon slecht, maar in loop van de dag zakte koorts van 38.5 naar geleidelijk 37.0, bijna bij de voor mij normale 36.4 (tong meting).
De woensdag voelde ik me goed maar nog wel slap. Maar omdat de marathon roept moest ik wel even kijken hoe ik ervoor stond. Dus sportschool, halfuurtje fietsen, halfuurtje hardlopen. Tot mijn verbazing bleef hartslag heel laag, alsof ik in topvorm was.... wel nog wat gevoelige keel (ik moest bijna door neus ademen).

Donderdag: al beter. 10 km lopen in ca 47.00 loopband, en 35' fietsen 200-240 watt. 

Enfin.... hopelijk snel helemaal fit. Ik durf nog niet goed buiten te lopen omdat nog gevoelige luchtpijp.... morgen mogelijk toch 30k lopen. Moet nu gewoon gokken dat het wel goed komt, kan niet nog wat rustdaagjes nemen, dan wordt die marathon niets..


Opdrukken challenge

Vorige week maandag kon ik me 22x opdrukken, ik zei tegen S. in sportschool dat ik de laatste jaren nooit meer dan 23x kon, dat dat mijn mentale drempel was. We hadden het er even over. Ik vroeg me af: als dit een mentale drempel is, dan is het vast en zeker gemakkelijk te slechten door een andere mentale instelling. En ja! Ik accepteer de challenge.

Nu: 22x op kunnen drukken.
Doel: minimaal 30x op kunnen drukken, ergens volgende week

Mentale en lichamelijke trainingsmethode:

Lichamelijk: ik doe elke dag 2 setjes opdrukken waarbij ik bij beiden voluit ga: ofwel heel snel heel diep, of minder diep/meer herhalingen, of met in handen klappen.... doordat ik dit elke dag doe is krachttoename heel sterk en zal ik volgende week de 30 passeren. Het is wel essentieel dat ik niet meer dan 2 sets doe omdat ik anders niet elke dag kan doen. Het idee is om niets echt af te breken maar heel snel te versterken.

Mentaal: visualiseren dat een stuk of 50-70x achter elkaar ook geen probleem mag zijn. Jezelf gemakkelijk 50x pushups zien doen. Niet denken aan pijn maar aan krachtig een hele serie doen. Aan het dode punt tegenkomen en hier doorheen pushen.

Resultaat tot nu: na 2 dagen pushups gaat het nog niet erg goed, naweeën griep. 10 a 14 stuks snel en diep... de 22 is nog niet gepasseerd. Maar het resultaat staat om de hoek!


POV

ps... zaterdag 30k gelopen. Erg koud op de longen. Misschien niet slim. Best zware benen aan het eind, gevoel dat ik ze behoorlijk ver leeggelopen heb. Tempo bijna 12 km/u.

Geen opmerkingen: